El procés d’adaptació a l’escoleta
Amb l’inici del curs de les escoles infantils de les Illes Balears, molts nins i nines experimenten per primera vegada la separació de les seves famílies, havent-se d’adaptar a un nou entorn i a persones que desconeixen.
Aquest període d’adaptació no només ho és per als infants, sinó que també les famílies han d’assumir l’arribada d’una nova etapa en què la comunicació i la confiança amb l’equip professional del centre educatiu seran claus per a la perfecta habituació del nen o nena.
Com a gestors d’escoletes, des d’enEquip realitzam una adaptació progressiva dels nins i nines als centres. Per això, es realitza una primera entrevista individual amb les famílies per tal de conèixer el màxim possible el petit, així com de resoldre qualsevol tipus de dubte o inquietud.
D’altra banda, per a l’alumnat que s’incorpora per primera vegada al centre, proposam a les famílies realitzar el seu procés de familiarització a través de petits grups, distribuïts per franges horàries per poder oferir una atenció el més personalitzada possible.
5 dies de familiarització
Així doncs, a les escoles infantils gestionades per enEquip establim, en general, un període de cinc dies de familiarització. Tanmateix, cal destacar que el temps definitiu el marca el nen o la nena i la disponibilitat de la família.
Seguint aquest programa, durant el primer dia vénen mitja hora acompanyats d’un familiar. En aquesta primera estada, coneixen l’aula i es van familiaritzant amb l’equip educatiu i altres nins i nines que també inicien l’adaptació.
Atès que és en aquest moment quan s’estableixen les primeres relacions, sempre aconsellem a les famílies que se sentin en un espai de l’aula on el seu fill o filla pugui acudir si ho necessita, però que li permeti explorar l’espai lliurement.
Durant el segon dia és aconsellable que les famílies surtin de l’espai durant uns quinze minuts per poder observar les reaccions del seu fill, sempre avisant-lo que s’absenten un moment. Si el menor reacciona de forma positiva, oferim allargar una mica més l’estada perquè assimili encara més aquesta separació i el proper dia torni amb més ganes.
Els dies següents sempre van marcats per les jornades anteriors. L’objectiu és ampliar de forma gradual el temps d’estada fins arribar a l’horari complet.
Consells per a l’inici del curs a l’escoleta
Cal destacar que en tot aquest procés les famílies tenen un paper molt important ja que aporten seguretat i confiança als nins i nines. Per això, una vegada iniciat el curs escolar també oferim a les famílies una sèrie de pautes a seguir per fomentar un bon acompanyament durant els primers dies:
1. Acompanyar el nen o la nena a l’escoleta durant els primers dies, en la mesura del possible i sempre de manera relaxada i sense presses.
2. Acomiadar-se de forma comunicativa, explicant que aviat tornaran per recollir-lo. En cas contrari, el nen o la nena pot experimentar sensació d’inseguretat o ansietat.
3. Fomentar la seva motivació celebrant els petits èxits i reforçant la seva autoestima.
4. Explicar com serà la jornada de forma senzilla i positiva.
5. Si el nen o la nena plora, mantenir la calma per no transmetre-li més preocupació.
S’ha de tenir en compte que a poc a poc, el nen o la nena entendrà i assimilarà el funcionament del dia a dia i establirà relació amb les educadores i educadors fins a formar un vincle de confiança en el qual se sentirà segur i còmode.
Noëlie Rosa Lèris, directora pedagògica d’enEquip